What do the frames say?

Den här övningen är ett sätt att förstå vilken betydelse kamerans placering och val av utsnitt har på berättandet. Om vi placerar kameran på ett medvetet sätt kan vi förstärka och hjälpa tittaren att fokusera på vad som är viktigt i berättelsen. Vi utgår ifrån tre grundläggande utsnitt som är värdefulla att förstå för att använda filmens språk. Detta är en förenklad modell för att förstå hur olika utsnitt påverkar filmen och handlar inte om vad som rätt eller fel. Utgå ifrån en befintlig berättelse eller scen.

  • Var? Om kameran är placerad så att vi filmar en totalbild eller miljöbild berättar vi med detta utsnitt vart befinner vi oss. Kan vara viktigt för att etablera en miljö eller en plats. Om flera personer syns i detta utsnitt framgår det inte tydligt vem det handlar om utan var vi är.
  • Vem? Om kameran är placerad så att vi filmar en halvbild av en person ifrån midjan och uppåt berättar vi med detta utsnitt vem som gör någonting eller vem som säger någonting, helt enkelt vem tittaren just nu ska fokusera på. Det framgår däremot inte tydlig vad personen gör.
  • Vad? Om kameran är placerad så att vi filmar en närbild av någon eller någonting berättar vi med detta utsnitt vad som händer och vad som för berättelsen framåt. Detta utsnitt är viktigt att förstå värdet av då det används för att förstärka berättelsens detaljer. Det är också väldigt vanligt att det glöms bort.

Instruktion till handledaren:

Håll koll på tiden och hjälp deltagarna om de kör fast. Om de till exempel bara filmar långt ifrån är det svårare att förmedla detaljer i berättelsen medans om de bara filmar närbilder är det svårare att få en rumsuppfattning. Vid ett senare skede när scenen ska redigeras ihop är det ofta lätt att klippa mellan två närbilder. Närbilder är ofta det som glöms bort men också saknas vid redigeringen. En utgångspunkt kan vara att etablera scenen med en miljöbild – Var. Sedan kan halvbilder i lite olika variation filmas vid en dialog eller ett möte mellan karaktärer – Vem. Sedan kan närbilder filmas för att förstärka ansiktsuttryck eller handlingar som karaktärerna gör – Vad. Uppmuntra deltagarna till att både filma och agera så att det inte blir de mest teknikintresserade som bara filmar.

Tidsram: 45-90 minuter
Gruppstorlek: 2-6 deltagare
Nivå: Nybörjare
Material: Ipad eller liknande. Stativ (ej nödvändigt)

Steg 1

Förklara modellen Var? Vem? Vad? Visa kamerans placering med en ipad, förflytta dig i rummet och använd deltagarna som ett exempel för att förtydliga skillnaden mellan olika utsnitt.

Steg 2

Dela in deltagarna i lika stora grupper. Bestäm vilka som ska filma och vilka som ska agera. Dela ut en ipad eller liknande till varje grupp.

Steg 3

Nu ska deltagarna spela in scenen eller berättelsen och diskutera vart kameran bäst är placerad inför varje tagning.

Steg 4

Syftet är att deltagarna ska använda olika utsnitt och förstå varför de gör sina val och att kamerans placering spelar en viktig roll.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s